فرستنده اف ام kt0803l

مدتی بود برای کاری، نیاز به یک فرستنده اف ام با قدرت و برد کم داشتم و هر چی گشتم، چیز مناسبی پیدا نکردم.

قدیما خودم درست میکردم اما الان سیستمها فرق کرده و ثبات فرکانس و کیفیت و استریو بودن، لازم هست. حوصله قدیما را هم دیگه ندارم، یک ماژولی پیدا کردم با ای سی KT0803L که البته برای راه اندازی، نیاز به میکروکنترلر یا آردوینو داشت و صد البته برنامه نویسی هم لازم بود. آردوینو را داشتم اما دانش برنامه نویسی را نه. متوسل شدم به گوگل و جستجوها کردم، تو سایتهای فارسی که چیزی نبود. سایتهای خارجی هم چندان واضح نگفته بودن و تقریباًَ یه حرفه ای فقط میتونست ازشون استفاده کند.

مستندات را پیدا کردم و با کمک برخی دوستان، تونستم اطلاعات مورد نظر را به آردوینو بفرستم اما فرکانس پیش فرض ماژول روی ۸۶ مگاهرتز تنظیم بود و اگر نبود رادیوی ویژه و خاصی که دوست عزیزی درست کرده و اون محدوده را دریافت میکرد، عملاً ماژول بی استفاده میشد و اصلا نمیتونستم آزمایشی روش داشته باشم.

تصمیم گرفتم تجربه خودم را منتشر کنم تا اگر عزیزی دچار مشکل شد، تو سایت ما و به زبان فارسی بتونه کار را انجام بده. سعی میکنم تمام جزئیات را به زبان ساده و روشن بیان کنم.

پیش فرض راه اندازی، داشتن آردوینو UNO و نصب سخت افزاری و همچنین نصب نرم افزار مربوط به آن است که اینجا مجال این بحث نیست و فرض را بر این میگذاریم که این قسمت از کار، آماده و مهیا است.

ابتدا مستندات را که در قالب zip هستند و اینجا و با لینک مستقیم قرار دادم را دانلود و در کتابخانه (libraries) آردوینوی خود نصب نمایید.

پس از آن، فایل XantoKT0803_Demo.ino را با نرم افزار آردوینو باز کنید. لازم نیست تغییر خاصی بدهید و فقط اقدام به آپلود کنید. ماژول فرستنده اف ام ما از پروتکل i2C فرمان میگیرد. در آردوینو معمولاً پایه های SDA و SCL به ترتیب A4 و A5 هستند اما در این مستندات، به ترتیب از خروجیهای دیجیتال ۹ و ۸ استفاده کرده، میتوانید به A5 و A4 تغییر دهید یا بدون تغییر دادن استفاده نمایید. لکن باید پایه های درست را به ماژول خود وصل کنید.

بعد از کامپایل کردن برنامه، از منوی Tools گزینه Serial Monitor را انتخاب کنید.

پنجره جدیدی باز میشود که اگر کار درست انجام شده باشد، حاوی اطلاعات و فرامین لازم خواهد بود.

در کادر بالایی جهت تغییر فرکانس، فرکانس مورد نظر را به صورت مضربی از ۱۰ وارد کنید، مثلا برای فرکانس ۹۹ مگاهرتز، عدد ۹۹۰ را مانند تصویر، بعد از حرف بزرگ F وارد نموده و روی Send کلیک کنید.

 

مستندات برنامه:

XantoI2C-master

XantoKT0803-master

دیتا شیت آی سی KT0803

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.